zaterdag 1 december 2012

Nederlandse vertaling baby-knuffeldoekjes Brittas-Ami



Tussen alle sinterklaas-drukte door haak ik lekker verder aan de baby-knuffeldoekjes van Brittas Ami (blog bestaat helaas niet meer). 
Ik had beloofd de vertaling van de doekjes op mijn blog te zetten (met toestemming van Britt Marie). Afgelopen week ben ik ervoor gaan zitten om de vertaling van de onderdeeltjes van de andere doekjes af te maken. Dat viel nog tegen, het was een heel werk al met al. Maar het is gelukt:

Ik heb de oortjes van het konijntje een beetje anders gehaakt: ze zijn wat ronder van vorm. Mijn versie heb ik ook in het patroon vermeld. Verder hebben mijn knuffeltjes geen armpjes. Eerlijk gezegd was ik ze vergeten en ik vind ze zonder ook schattig. Hier en daar ben ik in de vertaling iets afgeweken van het patroon, ter verduidelijking/aanvulling.

Het hoofd (hetzelfde bij alle doekjes) :

Toer 1: 6v in magische ring;
Toer 2: 2v in elke vaste (12v);
Toer 3: 1v, 2v in 2e v (18v);
Toer 4: 2v, 2v in  3e v (24v);
Toer 5: 3v, 2v in 4e v (30v);
Toer 6: 4v, 2v in 5e v (36v);
Toer 7: 5v, 2v in 6e v (42v);

Toer 8 t/m 12: 42 v;

Toer 13: 5v, 6e en 7e v samenh. (herh.) (36v);
Toer 14: 4v, 5e en 6e v samenh. (herh.) (30v);
Toer 15: 3v, 4e en 5e v samenh. (herh.)(24v);
Toer 16: 2v, 3e en 4e v samenh. (herh.) (18v);
Toer 17: 1v, 2e en 3e v samenh. (herh.) (12v), opvullen;
Toer 18: 6x 2v samenh. (6v), zo nodig nog wat bijvullen.

Armpjes (hetzelfde bij allemaal, behalve bij de uil, deze heeft vleugels en Pippi Langkous, zie verderop):

Toer 1: 6v in magische ring;
Toer 2: 2v in elke v (12v);
Toer 3 en 4: (12v);
Toer 5: 2v samenh., 1v in de 2 volgende v (3x) (9v);
Toer 6-9: 9v;
Het armpje aan de bovenkant platvouwen en de steken van beide kanten samenhaken (niet opvullen).

Granny:

Een basis-patroon van een granny square kun je hier vinden. 

Je kunt elk granny-patroon gebruiken. Mijn granny (Marmarel) bestaat uit 15 toeren + een gehaakte rand.
Gehaakte rand: Haak 4 st. in elke ruimte tussen de groepjes, een hv in de middelste steek van het volgende groepje enz. Haak in de hoeken 7 stokjes.

Oren Konijn:

Toer 1: 6v in magische ring;
Toer 2: 2v in elke v (12v);
Toer 3 t/m 5: 12v
Toer 6: 2v samenhaken, 1v in de 2 volgende vaste (herh) (9v);
Toer 7 t/m 12: 9v
Oortjes niet opvullen.

Oren Konijn (Marmarel):

Toer 1: 6v in magische ring;
Toer 2: 2v in elke v (12 v);
Toer 3: 12 v;
Toer 4: 3v, 2v in elke 4e v (herh.) (15v);
Toer 5 en 6: 15 v;
Toer 7: 3v, elke 4e en 5e v samenhaken (herh.) (12v);
Toer 8 t/m 10: 12 v;
Toer 11: 2v, elke 3e en 4e v samenhaken (herh.) (9v);
Toer 12: 9 v.

Oren Olifant (haak 4 deeltjes, voor elk oor 2):

Begin met 2 lossen;
Toer 1: 3v in 2e losse vanaf de naald (keren);
Toer 2: 1 losse, 2v  in elke vlg v (keren) (6v);
Toer 3: 1 losse, 1v, 2v in vlg v (herh tot einde van de toer, keren) (9v);
Toer 4: 1 losse, 9v (keren);
Toer 5: 1 losse, 2v, 2v in de vlg v (herh tot einde vd toer, keren) (12v);
Toer 6: 1 losse, 2v in de 1e v, 3v (herh tot einde vd toer) (15v);
Twee deeltjes met de verkeerde kant op elkaar leggen en samenhaken, in de hoeken 2v in dezelfde st.

Snuit Olifant:

Toer 1: Haak 7v in een magische ring;
Toer 2: 2v in elke v (14v);
Toer 3: 14 v (neem alleen de binnenste lussen op);
Toer 4: 2v samenhaken, 5v (2x) (12v);
Toer 5: 12v;
Toer 6: 2v samenhaken, 4v (2x) (10v);
Toer 7 t/m 14: 10v;
Het uiteinde van de slurf een klein beetje opvullen;
Maak garen vast aan de buitenste lus van toer 3: Haak 3 stokjes in dezelfde steek, hv in de volgende steek (herhalen tot einde vd toer).

Oren Kitty:

Maak garen vast aan toer 6 vanaf de bovenkant van het hoofd: Haak (1 losse, 1hst, 1st) in dezelfde steek; 2 st. in de volgende steek, (1 st, 1hst) in de volgende st. (Je haakt over de toeren 6 t/m 4 van het hoofd); Doe hetzelfde aan de andere kant van het hoofd, nu over toer 4 t/m 6).

Oren Teddy:

Toer 1: Haak 6v in een magische ring;
Toer 2: 2v in elke v (12 v);
Toer 3 t/m 5: 12 v;
Toer 4: Haak 2v samen, 4v (2x) (10v);
Niet opvullen, oortjes platvouwen en beide zijden samenhaken;
Daarna nog een keer dubbelvouwen en vastnaaien. 

Neus Teddy:

Haak 6v in magische ring, hv in 1e v. Laat een stuk draad hangen voor het vastnaaien van de neus en het borduren van het mondje.

Hoofd Pippi Langkous:

Verwissel van kleur in toer 8;

Vlechten Pippi Langkous (haak 4 deeltjes):

Haak een ketting van 9 lossen;
Haak 8v in de lossenketting;
Haak 8 st. in een uiteinde.
Leg de deeltjes 2 aan 2 op elkaar en naai samen.

Armen Pippi Langkous:

Toer 1: Haak 6v in een magische ring;
Toer 2: 2v in elke v (12v);
Toer 3 en 4: 12v;
Toer 5: 2v samenhaken, 1v in de 2 vlg v (herh) (9v);
Toer 6 t/m 17: 9v, haak strepen, alleen de hand opvullen.

Oren Uil:

Aan weerskanten, ter hoogte van toer 5, bevestig je 2 kwastjes, voor de oortjes. Ik (Marmarel) doe dat als volgt: Je neemt van elke kleur die je gebruikt hebt in de granny een draad (totaal een stuk of 4 draden) en deze haal je bij toer vijf met de haaknaald door het koppie, nog een keer alle draden door de lus halen (zo krijg je een kwastje van 6 of 8 draden). Ik naai er dan een paar keer (onzichtbaar) doorheen met een draad naaigaren, zodat het goed vast zit.

Vleugels Uil:

Haak een ketting van 10 l;
Toer 1: Begin in de 3e losse, haak 8 halve stokjes;
Toer 2: (Keren), haak 2 lossen, 1e st. overslaan haak 7 h.st, in elk h.st.

Hierna haak je verder over de zijkant naar de andere kant en via de lossenrij van de eerste toer terug naar het begin, als volgt:

Haak een extra h.st. in de laatste steek van de 2e toer, haak verder langs de zijkant van het werk, 2 h.st. langs de zijkant (bovenkant, net hoe je ’t bekijkt, de ‘kopse’ kant van het werk), 2 h.st. in de 1e van de lossenrij (je gaat nu terughaken naar beneden) en vervolgens nog 7 h.st. in elke steek (lossenrij van het begin).

Haak tot slot een rand van halve vasten in een contrasterende kleur om de vleugel heen.
(Maak 2 vleugels.) 

Ogen Uil:

Toer 1: Haak 6v in een magic ring;
Toer 2: 2v in elke vaste (12v).

Hoofd Schaap:

Het ‘pruikje’ op het hoofdje van het schaap is als volgt gehaakt: Maak in het midden ‘wollig’ garen vast, haak 4 lossen, haak 1v in de volg. steek, haak weer 4 lossen enz. tot het ‘pruikje’ groot genoeg is.

Oortjes Schaap:

Toer 1: Haak 6v in een magische ring;
Toer 2; 2v in elke v (12 v);
Toer 3 t/m 9: 12v.
Naai de oortjes dubbel.

Naai het koppie op het lijfje. Kijk voor het borduren van het snoetje goed naar de foto's, of doe het op je eigen manier! Bij de reacties onder het patroon staan ook nog aanwijzingen voor het borduren.

Veel plezier ermee!


127 opmerkingen:

  1. Jee, wat een werk!
    Helemaal super, ik sla het op. Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh die zijn leuk! Snoetjes om te knuffelen! Bedankt voor het patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg leuk! Ik ga binnenkort beginnen. Dank je voor de vertaling!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb haaknaalden gekocht, dus wie weet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow wat leuk zeg. Ik heb het op pinterest gepint. Leuk om eens cadeau te geven.

    Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pinterest, dat lijkt mij ook zo leuk! Ik ben er toe nu toe niet aan begonnen, omdat ik dan weer uit moet zoeken hoe het allemaal werkt. Maar ik kijk er wel veel rond! Zo grappig om die koppies van mijn drietal daar weer te zien op verschillende prikborden! :-)

      Verwijderen
  6. Wat super leuk dat je het patroon hebt vertaald. Ik ben toevallig vanmiddag begonnen met het engelse patroon. Het was te doen maar dit is veel makkelijker.
    Heel erg bedankt en als ik een knuffeldoekje af heb zal ik het laten zien op mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels heb ik het knuffeldoekje gemaakt en staat het op mijn blog. Nogmaals super bedankt voor het patroon!

      Verwijderen
  7. Ook gepind! heel leuk om het met ons te delen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een leuk idee,dat het in het nederlands is,handig,
    bedankt voor het delen,

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk en fijn dat je dit patroontje vertaald hebt.
    Ik had het al gezien op haar site, maar vertalen.... dat vind ik niet zo makkelijk.
    Dus hartelijk dank, ik ga ze zeker haken. en je hebt een leuke en gezellige blog.
    Groetjes Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bedankt voor al jullie leuke reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooooooooooooooooooooooooooooooooo wat super lief vanje dat je de patroontjes hebt vertlaald.
    Ik weet dat dat niet makkelijk is en niet even is.
    Dus top!!!!
    Ten eerste al de link die je gaf, ik had inmiddels de engelse versie al uitgeprint. Maar de nederlandse is toch net ff makkelijker.
    Ik ga er volgens jaar mee aan de slag, nu eerst ff lekker met kerstfreubels aan de gang!!!!!!

    Groetjes Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jouw blog vond ik via de reactie die je schreef op het blog van Monique(Good old household)en ik werd meteen verliefd op de uiltjes op je achtergrond.
    Wat een gezellig blog heb je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, zo gaat dat bij mij ook altijd. Welkom hier! :-)

      Verwijderen
  13. Wat leuk ik heb je blog ontdekt. Deze knuffeldoekjes staan al zo lang op mijn to-do lijst. Bedankt voor je vertaling en dat je dit dan deelt:-) Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het leuk dat ik jullie er weer een plezier mee kan doen! :-)

      Verwijderen
  14. Wat een leuk patroon!!! Bedankt..een kennis van mij moet in februari bevallen...ik ga er een voor haar maken dus dit patroon komt heel goed uit...Thanx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik had al wel eens andere knuffellapjes gezien, maar steeds niet helemaal naar mijn zin. Deze zijn echt superleuk, die ga ik zeker maken. Bedankt voor het vertalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Knap! Ik ben meteen aan de slag gegaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuke knuffel
    Ik wordt over 5 weken oma en wil deze gaan haken
    heb nog nooit zo iets gemaakt maar moet toch lukken?
    alleen met welke dikte haaknaald maak je dit en is dit wol of katoen?
    hoop dat je mij antwoordt kan geven dan kan ik de materialen gaan kopen

    groetjes Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monica,
      Volgens mij kan ik je geen bericht sturen, dus doe ik 't even hier. Wat leuk dat je oma wordt! Dit is een knuffeltje dat snel klaar is en het is vrij eenvoudig! Als je doorklikt naar het blog van Brittas Ami, kun je zien hoe zij ze in elkaar naait.
      Het garen dat ik heb gebruikt is Soft Fun (acryl) van de Zeeman en gehaakt met haaknaald 3 1/2. Het haakt prettig. Op dit moment is er niet veel keuze aan kleuren bij de Zeeman. Acryl verschilt nogal in kwaliteit. Afgelopen week kwam ik deze link tegen bij een ander blog: http://www.yvestown.com/shop/annell_rapido.html
      Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar ik las dat het heel goede kwaliteit zou zijn en er is veel keus in kleuren. Het wordt veel gebruikt voor dekens. Of je dit in de handwerkwinkel kunt kopen weet ik niet. Ze kunnen je daar ongetwijfeld ook advies geven.

      Verwijderen
  18. Ik maak zelf deze knuffeldoekjes met Catania katoen en haaknaald 2.5. het is een erg leuk patroontje voor een kraamcadeautje! Ik ben inmiddels met mijn 5e knuffeldoekje nijntje aan het haken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Esther! Bij mij ligt het nu even stil, maar ik ga er ook weer mee bezig.

      Verwijderen
  19. Dank jullie wel voor het snelle antwoord
    je kan deze dus van katoen en de dunne acryl wol van de zeeman maken
    ik ga straks even kijken wat er te koop is
    Dank jullie wel voor het advies
    groetjes Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hai ik heb het konijntje gemaakt...superleuk...Ik heb hem op facebook gezet en er kwamen meteen mensen die vroegen waar ik het patroon vandaan heb...ik heb je blog met hun gedeeld...ik hoop dat je dat goed vind???
    Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Bedankt voor deze mooie patronen, zal ze maken voor een goed doel.
    Groetjes,
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, dat ga ik zelf ook nog doen! Je moet altijd afwachten of iets wat je gemaakt hebt, uiteindelijk ook verkoopt. Meestal maak ik dan een of twee om eens te kijken hoe het gaat. Maar deze doekjes worden zo vaak bekeken en roepen zoveel reacties op, dat ik daar wel bij voorbaat vanuit durf te gaan. :-)

      Verwijderen
  22. Hallo Marmarel

    Ik ben nu het konijntje aan het maken maar ik wil iik het uiltje maken maar dan van katoen, ik heb nu de soft fun van de zeeman maar daar zijn maar weinig kleuren van.
    Nu is mijn vraag het snaveltje van het uiltje is dat erop geborduurd?

    groetjes Monica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Monica,

      Ja, het snaveltje is geborduurd. Als je even naar de uiltjes aan weerkanten van mijn blog kijkt, kun je ongeveer zien hoe dat gedaan is, al zijn die snaveltjes veel fijner. Je neemt de breedte van een paar steken, tussen het wit van de ogen en steekt steeds heen en weer naar één punt, een stukje naar beneden. Zij heeft aan de bovenkant nog een paar keer dwars heen en weer genaaid.
      Je zou het snaveltje ook kunnen haken, doe ik ook met een ander patroontje. Je begint dan met een lossenketting, kijkt ongeveer hoe breed het snaveltje moet, haakt vasten en mindert dan steeds (in het midden), totdat je in een punt uitkomt. Dat zou bij deze ook prima kunnen, omdat dit snaveltje vrij groot is. Als je 'm wilt haken en je komt er niet uit, dan hoor ik 't wel weer, dan moet ik het zelf eerst uitproberen. Succes!

      Verwijderen
  23. Dank je wel Marmarel
    ik denk dat ik het ga haken
    bedankt voor je utleg

    groetjes Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat goed en bedankt voor het vertalen!! Het is een superleuk kraamkado!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Marmarel,

    Ik heb het doekje gister gemaakt. Echt zo leuk! Bedankt voor het patroontje.

    Heb zelf nog in de hoek een soort naamplaatje gemaakt, zodat 'ie echt persoonlijk gegeven wordt.

    Echt super leuk!!

    Groetjes Angenita

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Marmarel,

    Wat een leuke koppies! Ik heb al een doekje gehaakt en was op zoek naar een kopje. Gevonden dus! Heel erg leuk!

    Hobby Groet,
    Maaike

    PS.: Misschien heb je (of iemand anders) interesse om mee te doen aan het goede doel wat ik ben begonnen? Namelijk knuffeltjes maken voor kinderen in het ziekenhuis.
    Kijk even op mijn blog: http://hobbywerkjes-kinder-knuffels.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi,
    Ik heb ook zo'n konijntje gemaakt. Met 'jouw' oren.
    http://aankleedpopje.blogspot.se/2013/02/tam-konijn.html
    Groetjes, Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Need to ask you what some of your stitches are in the English translation.
    What stitch is "v", "hst", samenh, herh.
    Sorry don't know what this means.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dutch: "v"/ UK (English): dc (double crochet)/ US (American): sc (single crochet)

      Dutch: "hst"/ UK (English): half treble (htr)/ US (American): half double crochet (hdc)

      Dutch "samenh": crochet together (decrease)

      Dutch "herh": repeat

      I hope this can help you, succes!



      Verwijderen
    2. The original pattern is swedish, but she (Brittas Ami) translated it in english. I translated it her permission) from english in dutch.
      This is the pattern-link in english (I don't know exactly the difference between UK-terms and US-terms):

      http://brittasami.blogspot.nl/search/label/Baby%20blanket%20(free)

      Perhaps you can better understand the pattern when you read it in english?

      Verwijderen
  29. Beste,

    Ik vond je patroontje van de baby- knuffeldoekje. En ben direct aan de slag gegaan.Echt verslavend ik ben een 2 weken geleden begonnen en heb er ondertussen al 8 af. Bedankt voor het patroontje.Heb eens een vraagje kan ik ook foto's daarvan plaatsen in je blog of doorsturen mat mail. Zodat je kan meegenieten van het resultaat.

    Grtjs
    Els Van Peer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat veel al! :-) Ja het werkt bij mij ook zo, nu ben ik even met andere dingen bezig, maar van die doekjes is zo handig dat je ze zo makkelijk tussendoor kunt haken. Ik denk dat ik een serie voor koninginnedag ga maken voor de markt hier.
      Je hebt geen eigen blog? Je kunt het altijd naar mijn blog-mail sturen: marmarel@hotmail.nl Ik ben wel heel benieuwd!

      Verwijderen
  30. Sorry still having trouble with the english translation. If someone could write this in U.S. terms would be much appreciated as this is an adorable pattern

    BeantwoordenVerwijderen
  31. What does this mean:
    t / m 14: 10v;
    Checked your other English translations and I could follow them, this one is very difficult as the pattern is not written in normal English terminology. Could you please help?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. This is an element of the pattern of the elefant (the thrunk)? I think in english it means: row 7 till row 14: 10 sc (sc: american crochet term, see above).
      I hope you can crochet further now!

      Verwijderen
  32. Dankjewel, ik ga hem heel snel maken want ik moet em dinsdag geven.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn echt zó klaar. Je maakt ze zo makkelijk even tussendoor.

      Verwijderen
  33. Hoi Marmarel,

    Ineens had ik weer zin om te haken en wel iets wat snel af is en leuk is om teven. Met vijf zwangere vriendinnen is dit helemaal leuk!
    Ben nog niet heel ervaren maar een goed hoofdje maken is in ieder geval al in 1x gelukt :-)

    Heb je nog tips voor het vastmaken van de oogjes van de uil? Zijn de oogjes op de achtergrond van filt gemaakt?

    Groetjes Jildu

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jildu,
      Nou dan kun je vooruit, 5 zwangere vriendinnen... :-)
      Fijn dat het in 1x gelukt is!

      De oogjes van de uil haak ik met acryl-garen (niet te dik, anders wordt het grof, dat is een kwestie van uitproberen), of katoen, net waar je de doekjes mee gehaakt hebt. Daarna borduur je eerst de zwarte slaapoogjes erop en daarna zet je ze vast op het koppie. Ik heb er geen vilt bij gebruikt, maar dat zou evt. ook kunnen, dan wordt het effect iets anders. Ik heb zelf het uilje ook een keer gemaakt, staat wel op mijn blog.
      Ik kijk altijd goed naar het voorbeeld. De witte rondjes komen iets uit elkaar, zó dat het snaveltje er tussen past. Daarna zet ik het rondom vast met dubbel naaigaren (dat wordt mooier dan wanneer je het met haakgaren vastzet).
      Succes! :-)

      Verwijderen
  34. Nu voel ik me zo opgelicht. In februari zag ik zo'n doekje liggen op de beurs in hardenberg. Even gekletst met de standhoudster en gevraagd of ze het patroon had. (voor die tijd had ik al verteld dat ik het haken nog niet onder de knie had) Ze had hem wel voor 1 euro, mits ik 3 bollen katoen bij haar kocht, dan kreeg ik hem erbij. De kleuren die ik wou had ze niet meer dus ik heb maar een euro betaald voor een geprint papiertje. Nu staat hier dus gewoon de beschrijving op internet... Ik word echt misselijk van mensen die op deze manier geld willen verdienen, we hebben toch allemaal plezier aan onze hobby. Had ze niet gewoon kunnen zeggen dat op internet genoeg patronen te vinden zijn... Bah, akelig mens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zou dan ook zeker een verwijzing naar het patroon op moeten staan. Ik heb toestemming van Britt Marie om de vertaling van het patroon op mijn blog te zetten, mét een link naar haar blog. En dat vind ik ook niet meer dan logisch. Jammer van je euro!

      Verwijderen
  35. Er staat geen verwijzing op. Bij vertrek bedachten mijn moeder en ik ons eens een voorvalletje op dezelfde beurs het jaar ervoor. De dames waren druk aan het thee drinken achter de kraam. Ze hadden een tutpopje (okrapopje)gebreid liggen op een schaal me bollen wol, na een aantal minuten geprobeerd te hebben om contact e krijgen kregen we een snauw van achter de kraam vandaan dat ze daar geen patroon van hadden??!! Vreemd maar goed, we zijn gaan zoeken op google en uiteindelijk heb ik het patroon op een handwerkclub gevonden. Achteraf hebben wij sterk het vermoeden dat het dezelfde kraam was. Dus daar kopen wij nooit meer iets...

    Jij in ieder geval enorm bedankt voor het delen, ik ga me meteen abonneren op je blog :)

    Ik heb mijn granny bijna af (jawel ik kan inmiddels haken) ik wil er graag dit doekje van maken. http://ingescreaties.blogspot.nl/2013/03/knuffeluiltjes.html Ik heb alleen enorm strak gehaakt met naald 2,5. Ach een paar keer wassen en in de droger en dan is mijn dochtertje van 7,5 maand er vast blij mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, welkom!
      Oh ja die is schattig, die kwam ik laatst een keer tegen. Lijkt wel wat op het uiltje van Britt Marie, maar toch net weer even anders.

      Verwijderen
  36. Super leuke patronen, heb zojuist het konijntje gemaakt, ik zie alleen niet goed hoe je het gezichtje en maakt en hoe je het koppie vastzet op het lapje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ben er zelf ook weg van! Heb je al bij het originele (zweedse) patroon gekeken voor het vastzetten van het koppie?
      http://brittasami.blogspot.nl/2012/03/snuttefiltar_07.html

      Het borduren van de snoetjes is een kwestie van goed kijken en uitproberen. Zelf borduur ik de oogjes hetzelfde, maar bijv. het neusje van het konijntje wat fijner dan Britt Marie dat doet. Het is persoonlijk wat je leuk vindt!

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je anwoord! het gezichtje blijft moeilijk vindt ik persoonlijk. Het koppie vastzetten neem ik aan dat je dat doet met de kleur die heb gebruikt voor je 1e toer van je granny square?

      Groetjes,
      Margreet

      Verwijderen
    3. Hoi Margreet,
      Ik zet het koppie altijd vast met de kleur die ik voor het koppie zelf gebruikt heb. Ik heb nu even een voorbeeld naast mij liggen, zodat ik even kan kijken hoe ik het zelf ook al weer doe. :-)
      Ik doe het ook iets anders dan Britt Marie. Zij vouwt het koppie in het doekje en zet het dan vast. Ik leg het erop en naai het dan met een slingersteek vast (je neemt met de naald van rechts naar links een steekje op van het koppie en vervolgens, direct aansluitend neem je met de naald van rechts naar links een steekje op van het doekje). Zo ga je rond tot het koppie vast zit aan het doekje. Ik hoop dat je het zo volgen kan?
      De oogjes zijn geborduurd over de 9e rij vasten (geteld vanaf de bovenkant van het koppie). Ik borduur voor elk oogje een klein boogje over 3 vasten heen. Er zitten 4 vasten tussen de oogjes.
      Hoe ik het neusje en mondje heb geborduurd heb ik volgens mij bij de reacties bij een ander topic uitgelegd. Even kijken of ik dat zo kan vinden!

      Verwijderen
    4. Het borduren van het neusje heb ik hier gewoon met garen gedaan, waar ik ook mee gehaakt heb (Baby Soft van de Zeeman). De oogjes zijn van koordzijde (DMC). Voor de oogjes werk ik graag met fijn garen, voor het neusje met iets dikker (maar ook weer niet te grof) garen, dat vult makkelijker op.
      Ik heb het nu zo gedaan: Borduur een dwarse lijn tussen toer 9 en toer 10. Ik heb de breedte van de steek op gevoel gekozen. Daarna kies je een punt 1 1/2 toer naar beneden. Dat punt moet precies in het midden van de dwarse lijn vallen. Nu ga je het neusje 'invullen' door van de ene kant van de dwarse lijn naar de andere, steeds aan de bovenkant een stukje op te schuiven en beneden in hetzelfde punt in te steken. Let erop dat de lijntjes netjes naast elkaar vallen en niet over elkaar heen (dat maakt het neusje netjes). Let er ook op dat je niet door de dwarse lijn heen steekt! Als dat klaar is, heb je een driehoek. Nu maak je nog een lijntje naar beneden door vanaf de onderkant van het neusje in één keer 3 1/2 toer naar beneden in te steken. Daarna maak je nog twee kleine steekjes aan de onderkant van deze lijn, schuin naar beneden, waardoor er een omgekeerd v'tje ontstaat.
      Ik hoop dat je het snapt zo? Het is een kwestie van een beetje experimenteren. Het snoetje van het roze konijntje heb ik iets anders geborduurd.

      Hier is 'ie! Hopenlijk lukt het zo?! Groetjes, Marmarel

      Verwijderen
  37. Op mijn blog een knuffeldoekje met verwijzing naar jouw :):) Super lieve knuffeldoekjes :):) X

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een schattige knuffeldoekjes!! Ik ga het konijntje proberen te maken, ben benieuwd of het lukt! Alleen; hoeveel gram wol heb je ongeveer nodig voor één doekje?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb hier nog een doekje liggen, die heb ik gewogen. Ik heb er wat bij opgeteld voor de kleine onderdeeltjes en kom dan op zo'n 40 g acryl uit. Zelf gebruik ik vaak Baby Soft van de Zeeman, dan kun je er één uit een bolletje halen. Katoen is zwaarder.
      Het gaat je vast lukken! :-)

      Verwijderen
    2. bedankt! ik ben er nu mee bezig, het lukt aardig. Ik heb 50g acryl, dus dan heb ik genoeg! mag ik dit idee gebruiken voor mijn webshop (elisesknutselwinkel.jimdo.nl)?

      Verwijderen
    3. Hoi Elise, dit is een vertaald patroon van een zweeds blog (de link staat er wel bij). Ik heb even op haar blog gekeken, er staat bij dat haar patronen alleen voor persoonlijk gebruik zijn. Aan de andere kant zijn er meer patronen in omloop voor knuffeldoekjes, deze http://byieke.blogspot.nl/2011/09/haakpatroon-baby-doekje.html bijvoorbeeld kwam ik vorige week tegen en is al van 2011. Dus het idee van een koppie op een doekje bestaat al langer. Als je er je eigen draai aan geeft, lijkt het mij voor dit patroon geen probleem. Dat heb ik zelf ook al gedaan, qua borduurwerk en details (je mag mijn idee van uitvoering gerust gebruiken).

      Verwijderen
    4. Oké bedankt, ik heb hem een tijdje laten liggen, kwam hem laatst weer tegen en ben hem verder gaan maken.. en het is gelukt!!! echt een super leuk patroon!

      Verwijderen
  39. Wat fijn om die knuffeldoekjes te willen delen met ons.
    Niet iedereen is daar voor te vinden en vragen euro's
    Als alles goed gaat word ik in oktober voor de 1ste maal grootmoeder op 70 jaar, had het niet meer verwacht.
    Ik ga nu aan de slag en hopelijk lukt het mij een beetje, ga voor het konijntje.
    Hartelijk dank en groetjes. Denise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van harte gefeliciteerd, wat fijn! Echt iets om naar uit te kijken!
      Het delen van patroontjes via mijn blog geeft mij veel meer plezier dan er geld voor vragen.

      Verwijderen
  40. Wat een schattige knuffeldoekjes! Ik heb meteen het patroon opgeslagen en ga er snel aan beginnen! Bedankt!

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Ik heb het zelf eens getracht te vertalen, maar opgegeven vanwege het vele werk eraan! En toen ik hier de uitleg en derg. vond sprong ik een gat in de lucht! Bedankt voor de goede tutorials en keep up the good work!

    Groetjes Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Ik heb zelf ook een blog. Mag ik je vertaalde patroon daar opzetten?
    Inmiddels wel al een link gemaakt naar jouw blog hoor, maar lijkt me wel leuk om erop te hebben voor mijn bezoekertjes (die ik nog niet heb, ben pas met mijn blog begonnen...hahaha)

    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Hahaha...als je je statastieken omhoog ziet schieten, dan kan dat maar een ding betekenen....dat ik weer aan het gleuren ben naar je heerlijke knuffeldoek patroontjes! fijne dag meid! xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, ik ben blij dat ik al zoveel mensen een plezier heb kunnen doen met de vertaling! Jij ook een fijne dag! :-)

      Verwijderen
  44. Erg leuk!
    Bedankt voor de vertaling, kwam er met de zweedse/engelse versie niet uit.
    Welke dikte garen heb je gebruikt? En welke haaknaald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sanne, fijn dat je er plezier van hebt! Ik werk veel met Baby Soft (acryl) van de Zeeman en gebruik haaknaald 3 1/2.

      Verwijderen
  45. Wat een schatjes, ik ben er een aan het maken. Alleen heb ik een vraag. Waar vul jij de kopjes mee?
    Groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mieke,
      Ik koop gewoon zo'n binnenkussen bij de Action of Blokker, die knip ik open en dat gebruik ik als vulling. Véél goedkoper dan wanneer je van die 'officiële' vulling koopt!

      Verwijderen
  46. Annemie amarook@xs4all.nl3 oktober 2013 om 09:29

    Hallo, wat een schattige patroontjes! Bedankt voor de vertaling. Ik wil ze heel graag gaan maken want ik heb net gehoord dat ik voor het eerst oma ga worden. Ik wil dus heel veel leuke dingen gaan maken voor mijn eerste kleinkind. Een vraagje echter, welke vulling kan ik het beste gebruiken? Het moet natuurlijk wel veilig zijn als zo'n kleintje op zo'n poppetje gaat zitten sabbelen ;-). Heb je een advies hiervoor?

    Groetjes,
    Annemie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Hoi Hoi,
    ik heb ze ook gemaakt en heb via mijn Blog je gelinkt! dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Wies, ik ben benieuwd! Ik kan alleen je blog niet vinden, heb je een linkje? Als ik op je naam klik, zie ik wel iets van Google+, maar geen link naar je blog.

      Verwijderen
  48. Wat super dat je dat voor ons allen hebt vertaald!!Ik zou het niet kunnen, helaas geen talenknobbel.. Ik ben meteen je volger geworder via de email, wil al het moois van je blijven volgen, en deze ga ik zker eens proberen te haken!! Super...
    Groetjes Willemijn
    p.s. op mijn blog staat een win actie...

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Dank je wel voor het patroon! Nog even in elkaar zetten en dan is ie klaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Dank je voor het delen van het patroon. Ben nu bezig met het konijntje. Als ik het af heb zal ik het knuffeldoekje op mijn blog zetten.

    Groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Bedankt voor het delen. Ik ben nu bezig met het olifantje. Weet alleen niet op welke plek de oren en snuit moeten komen. Kan je mij daarbij helpen? Al vast bedankt.

    Groetjes,
    Jolanda.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jolanda,
      Ik heb zelf nog geen olifantje afgemaakt, maar heb er wel één liggen om in elkaar te zetten. Ik doe dat door goed naar het voorbeeld te kijken (het linkje naar het zweedse patroon staat in het begin van dit blogbericht en dan even naar beneden scrollen en je ziet het olifantje) en met behulp van spelden proberen waar de onderdelen moeten komen. Als ik tevreden ben, ga ik het vastzetten. Als ik zo even naar mijn doekje kijk, ga ik de snuit vastzetten op toer 12 (van bovenaf geteld). De oren heb ik vastgespeld vanaf toer 5 (ook van bovenaf geteld) en dan naar beneden toe vastnaaien. Het oor heeft 3 zijden, je naait één rechte zijde vast en een héél klein stukje van de tweede rechte zijde (de rest blijft los) en de ronde kant is de zijkant van het oor. Ik naai het oor net iets achter het midden van het koppie, vanaf de zijkant gezien. Ik hoop dat je het kunt volgen zo? Groetjes, Marijke

      Verwijderen
    2. Hoi Marijke.

      bedankt. Ik ga het proberen.

      Groetjes,
      Jolanda

      Verwijderen
  52. Daaag
    ik ben bang dat ik met een beetje domme vraag kom. Mijn moeder en ik zijn bezig met de knuffeldoekjes. Maar ik kan het patroon van de lange oren niet vinden. Kan iemand mij helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wilja,
      Hier bestaan geen domme vragen hoor! ;-) Bedoel je de oren van het konijn die op de foto staat? Die staan wel bij de omschrijving: Je kunt kiezen uit twee. De oren zoals die op mijn foto's staan (die vind ik zelf iets mooier van vorm): Die vind je bij Oren Konijn (Marmarel), of het originele patroon: Oren Konijn. Als je even de link in het begin van dit topic aanklikt, kom je op het blog van Brittas Ami en kun je zien hoe die oren eruit zien. Als je wat anders bedoelt, vraag maar gerust! Groetjes, Marijke

      Verwijderen
  53. Dank je wel voor dit ontzettend leuke patroon. Ik haak dit knuffeldoekje met veel plezier. Ze zijn zo schattig.
    Groetjes, Miriëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Tyra,
      Als je het oor zo wilt zoals op de foto's bij dit blog, dan kun je het patroon oren (Marmarel) gebruiken. Als de even de link aanklikt die van het zweedse blog waar het originele patroon staat, kun je zien hoe zij de oren gemaakt heeft, die zijn wat rechter aan de onderkant. Net wat je mooier vindt!
      Groetjes Marijke

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Nee, de oortjes worden niet opgevuld.

      Verwijderen
  56. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Kan iemand mij helpen met dat laatste stukje van de slurf van de olifant? Snap even niet wat ik met die stokjes in de lus van toer 3 moet doen en wat het effect is. Alvast bedankt Louisa.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Louisa,
      Hier http://marmarel.blogspot.nl/2014/02/olly-olifant-kussenhoesjes-en-een.html
      heb ik een tijdje geleden zo'n gehaakt olifant-knuffeldoekje laten zien, dan kan je even zien hoe de slurf eruit ziet. Als je de slurf afgehaakt hebt, moet je daarna nog om de slurf heen een golfrandje haken (aan het uiteinde van de slurf). Doordat je bij de derde toer alleen in de binnenste lussen gehaakt hebt, heb je aan de buitenrand lusjes, die je nu nodig hebt om het schulprandje om de slurf heen te haken. Ik hoop dat je het zo snapt, met behulp van de foto?
      Groetjes, Marijke

      Verwijderen
  58. Bedankt, erg leuk patroontjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hey meid, kom toch weer effies bij je spieken....ik blijf ze geweldig vinden die knuffeldoekjes...en nog steeds super blij met je vertaling...xxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Je vertaling blijft populair! Ik heb de olifant gemaakt, met de foto's erbij van de Orginele site. Nu lukt alleen mij de ogen niet. Wel de goede plek, maar wegwerken/ vastmaken van de draad lukt niet. Zijn er goede tips?
    Grt merel

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Ik steek een flink aantal keren heen en weer door het hoofd, op zo'n manier dat je de (zwarte draad) niet ziet. Dus vanaf de plek waar je gestopt bent met borduren, steek je bijv. naar de achterkant van het koppie. Trek de draad aan (maar niet te strak, anders vervormt het hoofd). Steek op precies dezelfde plek als waar de naald naar buiten gekomen is, weer naar binnen en steek naar een andere zijde van het hoofd. Dit doe je zo een aantal keren, steek steeds goed door de vulling heen. Belangrijk is dat je op dezelfde plek weer naar binnen steekt (in een ruimte tussen de steken, niet door een steek heen). Doe je dat niet, dan zou je stukjes draad van het oogje zien aan de buitenkant. Meestal eindig ik op de plek waar het hoofdje en het doekje aan elkaar vastzitten.
    Ik hoop dat het lukt zo, fijn dat je plezier hebt van de vertaling!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je snelle reactie, heb de vulling in een dunne sok gedaan, dus ga even een scherpere naald gebruiken om doorheen te prikken, dan moet het wel lukken!
      Nogmaals bedankt!

      Verwijderen
  62. Wat een leuke creaties allemaal ik ga zeker de knuffel proberen te haken. Groetjes Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Leuk babydoekje zeg! Vind de rest van je blog ook erg aanspreken, vooral die uiltjes op de achtergrond:) ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Het konijn gemaakt goed gelukt alleen heb ik er een slinger aan gemaakt voor de fopspeen. groeten Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Fijn dat het gelukt is, leuk idee om er een slinger voor de fopspeen aan vast te maken! Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  66. leuke blog! haken = ontspanning!
    vorige week nieuwe table tops gehaald. ik ben nu volop aan het haken om de tafel er nog gezelliger uit te laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Leuk! Heb er een gemaakt voor mijn trainster want die kreeg een baby. Ze vond hem heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Leuk tutteldoekje, ik heb het konijntje gemaakt maar weet alleen niet hoe ik de oortjes zo mooi rechtop erop genaaid krijg. Wie kan mij helpen? Dank alvast!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Hoi Coby, Ik doe het als volgt: Ik zet de oortjes met twee spelden aan weerskanten vast op de goede plek. Je steekt ze van bovenaf eerst door het oortje en vervolgens in het koppie. Daarna naai je de oortjes rondom vast. Dus niet eerst de oortjes dichtnaaien!
    Ik hoop dat het zo lukt?
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Hoi Marmarel,

    Dank voor het vertalen van het patroon en het plaatsen op je blog. Ik heb er met veel plezier gebruik van gemaakt en inmiddels mijn werkstukje al cadeau gegeven aan een aanstaande mama. Dus eigenlijk heb je twee mensen heel blij gemaakt. Dank je wel ervoor. En ben je nieuwgierig? Kijk dan eens op: http://steekjebijbeetje.blogspot.nl/2015/09/lief-klein-konijntje-knuffel-konijntje.html

    Groetjes, Clarisse

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Hoi Marmarel, Dank je wel voor het vertalen van het patroon. Ik wil eerdaags beginnen met het haken van het tutteldoekje maar met wat voor haaknaald heb je de kopjes gehaakt. Groetjes Desiré

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Dank je wel voor het delen van jouw patroon!
    Nu ben ik nog niet zo ervaren en heb daarom een vraag. Hoe maak je het neusje en de oogjes er zo mooi op? En ik kan geen beschrijving vinden hoe het hoofdje goed aan het doekje te krijgen? Heel erg veel dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Sorry zag niet dat me naam er niet bij kwam :-(
    Daniella is me naam. Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Helaas is het blog verwijderd hoe je het hoofdje aan het doekje maakt. Dan maar even zelf proberen he? Wel een heel leuk patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoorde het al van een vriendin, die het patroontje gebruikt had. Ik heb de linkjes weg gehaald. Wel jammer! Misschien maak ik er zelf nog eens een foto-beschrijving van.

      Verwijderen
  75. Heel erg bedankt voor het delen van dit leuke patroon. Mijn zus was superblij met het 'olifantendoekje'. Ik heb er een rammeltje in gestopt en een pomponrand aangehaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ik heb een paar weken ook een serie rammeltjes gekocht. Ik ga er binnenkort ook weer eens een maken nu mét rammeltje. En de pomponrand is een heel leuk idee!

      Verwijderen
  76. Ik vind ze ook allemaal heel leuk. Maar heeft iemand een tip hoe ik de armpjes en hoofdje aan het doekje naai.
    Groetjes marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Super leuk. Hartelijk bedankt voor de patroontjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Wow, super leuke patronen. Ben er helemaal blij mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen